Róma, a '90-es évek eleje. Egy kissé cinikus, naiv író, aki egyszerre meggondolatlan és mély érzésű, végre munkát talál egy levéltárban, a Pier Paolo Pasolini Archívumban. Egy nyomasztó, római belvárosi palota mélyén, dokumentumok kusza tömegét őrzi a jobb napokat látott színésznő, Laura Betti, aki az olasz író-költő, filmrendező kizárólagos szellemi örökösének tekinti magát. Az ifjú író számára ez a találkozás hol gyötrelmes, hol szépséges, de mindenképpen gyümölcsöző szellemi kalandnak bizonyul. A Valami írás a megszállottságról is szól, Laura Betti - aki Pasolini Teoremájában a szentté lett szobalányt alakította - sajátos viszonyáról Pasolinihez, a művészhez és az emberhez, ahhoz a szellemmi örökséghez, amelyet a XX. századi olasz irodalom és filmművészet egyik legnagyobb hatású és legellentmondásosabb alakja hagyott az utókorra. A köny ezenkívül Pasolini utolsó, befejezetlenül maradt regényének, az Olajnak a felkavaró erejű interpretációja.
Emanuele Trevi az olasz irodalom- és művészetkritika legújabb generációjának jeles képviselője. Valami írás című rendhagyó, igen provokatív hangú regényével 2012-ben a legtekintélyesebb olasz irodalmi díj, a Strega döntőse volt, és megkapta érte az Európai Unió Irodalmi Díját.